زنگ، تلفن ساگا متمرکز بر وب 3 سولانا در حال تماس است

حدود 10 ماه پیش، بنیانگذار و مدیرعامل Solana، آناتولی یاکوونکو، از راه اندازی Saga، یک تلفن هوشمند اندرویدی مبتنی بر وب 3 خبر داد. این تلفن در حال حاضر در حال عرضه است و ما باید قبل از عرضه آن یکی را آزمایش کنیم.

سولانا می‌گوید Saga راه‌اندازی شد تا محصولات و خدمات رمزنگاری را با ارائه آنها از طریق تلفن به جای روش سنتی دسترسی به پلتفرم‌ها و برنامه‌های رمزنگاری که از طریق رایانه است، برای کاربران قابل دسترس‌تر کند.

چند روز جالبی داشتم که از Saga به عنوان راننده روزانه استفاده می کردم. این چیزی است که من در مورد آن فکر کردم.

تلفن ساگا در یک نگاه

بیایید اصول اولیه را کنار بگذاریم: دستگاه 1000 دلاری در یک جعبه سیاه بسته بندی شده است که شامل خود تلفن، یک کابل شارژ USB-C و یک کارت کاغذ عبارت فیزیکی است تا بتوانید عبارت بازیابی خود را یادداشت کنید، که یک دنباله است. کلمات تصادفی که برای دسترسی به کیف پول رمزنگاری خود نیاز دارید.

سیستم عامل این گوشی مبتنی بر اندروید 13 است و دارای 512 گیگابایت فضای ذخیره سازی با صفحه نمایش 6.67 اینچی OLED است.

فرآیند راه‌اندازی تجربه استاندارد Android شما است که شامل درخواست‌های معمول برای تنظیم حساب و اتصال اینترنت شما می‌شود. می‌توانید بیشتر آن‌ها را نادیده بگیرید و بعداً آن را تنظیم کنید، اما من توصیه می‌کنم قفل اثر انگشت را تنظیم کنید، زیرا به عنوان یک روش تأیید برای امضای تراکنش‌های رمزنگاری نیز عمل می‌کند.

من چند روزی از Saga به عنوان تلفن کارم استفاده کردم. باتری 4011 میلی آمپر ساعتی گوشی حدود 1.5 روز دوام آورد که از 82 درصد در دوشنبه شب شروع شد، وقتی صبح چهارشنبه آن را به حدود 4 درصد باز کردم. بنابراین می‌توانم بگویم تا آنجا که به عمر باتری مربوط می‌شود، به خوبی کار می‌کند.

استیون لاور، مدیر مهندسی Solana Mobile، به TechCrunch گفت: این تلفن همچنین دارای یک آداپتور کیف پول تلفن همراه داخلی است که بخشی از Solana Mobile Stack (SMS) است که برای کاربران نامرئی است اما زیرساختی است که dApps را به کیف پول متصل می کند. او اضافه کرد که شبیه به اینکه MetaMask دکمه اتصال را روی کلاینت دسکتاپ خود دارد، این آداپتور یک “فناوری جامع” است که وب dApps را به دستگاه های تلفن همراه متصل می کند.

این دستگاه همچنین دارای یک ویژگی متمرکز بر وب 3 به نام خزانه بذر، که در گوشی تعبیه شده است. کاربران می توانند یک عبارت اولیه را از یک کیف پول رمزنگاری دیگر وارد کنند یا یک عبارت جدید ایجاد کنند (سولانا ایجاد یک کیف جدید را توصیه می کند).

و این ما را به هدف اصلی از وجود این تلفن می رساند: dApps.

یک تجربه منحصر به فرد که با اشکالات خدشه دار شده است

برخلاف دستگاه‌های معمولی اندروید، Saga دارای ویژگی‌های web3 و «Solana dApp Store» است که در آن می‌توانید برنامه‌هایی را برای پلتفرم‌های web3 پیدا کنید.

این فروشگاه دارای تعداد انگشت شماری از برنامه های کاربردی است:

  • چهار کیف پول: Phantom، Solflare، Ledger و Squads
  • سه برنامه DeFi: Marinade.finance، Jupiter و Mango
  • سه برنامه NFT: Nokiamon، Minty Fresh و TIEXO
  • سه برنامه اجتماعی: Dialect، Audius Music و urFeed
  • و فضای کاری dApp

جالب اینجاست که Magic Eden در لیست فروشگاه‌های dApp نیست، حتی با وجود اینکه بازار برنامه‌هایی را برای مشارکت با Solana Mobile Stack (SMS) در سال گذشته زمانی که Saga معرفی شد به اشتراک گذاشت.

هنگامی که این تلفن در «دو هفته آینده» برای عموم عرضه می‌شود، تیم Solana امیدوار است برنامه‌های بیشتری به فروشگاه dApp اضافه شود، اما Laver به TechCrunch فاش نکرد که این فروشگاه در نهایت چند برنامه را در خود جای خواهد داد.

لیور گفت: «ما با بازیگران بزرگ در اکوسیستم سولانا و کسانی که می‌دانند موبایل برای هر چیز دیگری برنده شده است، ارتباط برقرار کرده‌ایم. “بسیاری از توسعه دهندگان متوجه شده اند که موبایل در نهایت برنده خواهد شد و آنها می خواهند زمانی که این اتفاق بیفتد، آنجا باشند.”

صاحبان Saga به عنوان بخشی از بسته خوش آمدگویی فروشگاه dApp، USDC به ارزش 20 دلار و 0.01 SOL یا 0.0026 دلار دریافت می کنند. SOL 0.01 برای بازی کردن با برخی از برنامه‌ها کافی نبود، بنابراین از یکی از دوستانم خواستم که کیف پول رمزنگاری جدیدم را به ارزش چند دلار SOL برای آزمایش dApps بفرستم.

فروشگاه dApp در حال حاضر به صاحبان Saga جوایزی می دهد که شامل یک توکن پیدایش Saga است که یک NFT است که دسترسی به پاداش های ارائه شده توسط dApps را فراهم می کند. توکن غیر قابل انتقال و غیر قابل سوختن است، بنابراین کاربران باید مطمئن شوند که به کیف پول موقت متصل نیست.

ما Minty Fresh dApp را آزمایش کردیم و تصویری از خودمان را با 0.01197 SOL در عرض چند ثانیه ثبت کردیم. اکنون برای همیشه در بلاک چین Solana زندگی می کند و می توانید آن را در اینجا پیدا کنید.

این فرآیند به خودی خود آسان بود – و مسلماً سرگرم کننده – اما استفاده از تلفن راحت‌ترین تجربه نبود. تلفن گاهی کند بود و من مجبور بودم چندین بار dApps را ببندم و دوباره باز کنم زیرا کیف پول رمزنگاری و پلت فرم استخراج NFT همچنان یخ می زد.

شایان ذکر است که من در تمام مدت استفاده از دستگاه با این مشکلات روبرو بودم، نه فقط با dApps. متوجه شدم که باید برنامه ها را ببندم، چند بار روی صفحه ضربه بزنم تا قفل آن را باز کنم یا از dApps استفاده کنم، یا حتی برای خودم یک Uber سفارش دهم.

این مشکلی نیست که بخواهید با یک گوشی کاملاً جدید داشته باشید.

عرضه و برنامه های آینده

لاور گفت که در حالی که گوشی هنوز در مراحل اولیه خود است، به مرور زمان ارتقاء نرم افزاری برای تازه نگه داشتن چیزها وجود خواهد داشت.

ژوئن گذشته، یاکوونکو گفت که این گوشی در سه ماهه اول سال 2023 تحویل خواهد شد، اما تحویل آن به سه ماهه دوم کشیده شده است. این گوشی برای پیش خرید با 100 دلار سپرده در دسترس است.

تعدادی از شرکت‌های بزرگ وب 3 مانند کیف پول کریپتو فانتوم، بازار NFT Magic Eden و صرافی رمزارز FTX که اکنون سقوط کرده است، در ماه ژوئن به اشتراک گذاشتند که با Solana برای کمک به راه‌اندازی این تلفن همراه با یک صندوق توسعه‌دهنده 10 میلیون دلاری برای افرادی که برنامه‌های کاربردی می‌سازند، همکاری می‌کنند. آی تی.

این گوشی تلاشی برای وب 3 برای رقابت با ارائه دهندگان فناوری بزرگ مانند اپل، مایکروسافت و البته اندروید است – اما بسیاری از پتانسیل آن برای انجام این کار با توجه به بازار خاص خود شک دارند.

سال گذشته، یاکوونکو گفت که این تلفن «مردم سخت‌کوش را هدف قرار می‌دهد که می‌دانند حضانت شخصی به چه معناست. شما باید با گروهی شروع کنید که عاشق این محصول هستند و از آنجا رشد کنید.”

از سوی دیگر، Laver این را به عنوان وسیله ای برای مخاطبان بیشتر ارزهای دیجیتال می بیند. او گفت که تیم Saga در حال برنامه‌ریزی بازاریابی با کاربران بومی رمزارز و همچنین افرادی است که «کنجکاو» هستند.

لیور گفت: «ما می‌خواهیم این تلفن شخصی باشد. این تنها تلفنی است که من حمل می کنم، تلفن دومی ندارم. تمام کارهایی که یک گوشی باید انجام دهد به اضافه کارهای web3 را انجام می دهد.

لاور تعداد دقیق تلفن‌هایی را که پیش‌سفارش شده‌اند، اعلام نکرد، اما گفت که این تعداد «تک رقم بالای هزاران» است. وی افزود: این تلفن دارای گواهینامه فروش در 33 کشور است و این شرکت قصد دارد در دراز مدت به سایر کشورها نیز گسترش یابد.

لاور گفت: «ما در این مکان جالب هستیم که در آن فناوری‌های جالبی را می‌سازیم، اما همچنین علاقه‌مندیم ببینیم که مردم آن را به کجا می‌برند.» “ما نقشه راه A، B یا C نداریم. ما “A” را برای ساخت این تلفن انجام داده‌ایم، اما ما هیجان زده‌ایم که ببینیم مردم آن را برای “B” و “C” در کجا قرار می‌دهند.”