سردرگمی به وجود می‌آید که گردانندگان محتوای متا بدون پرداخت پول پیش می‌روند

ناظران محتوا تحت ساما، پیمانکار فرعی بررسی محتوای متا در آفریقا، اوایل امروز در مقر این شرکت در کنیا اعتصاب کردند و خواستار حقوق آوریل شدند، در حالی که از آن خواستند دستورات دادگاه را که آن را از اخراج دسته جمعی منع می کرد، رعایت کند.

این تظاهرات پس از آن برگزار شد که سما در ایمیلی به مدیران دستور داد تا تا 11 ماه مه با شرکت تسویه حساب کنند، اقدامی که به گفته کارمندان خلاف دستورات موجود دادگاه است.

184 ناظر از سما به دلیل اخراج غیرقانونی آنها پس از اینکه بازوی بررسی محتوای خود را در ماه مارس منحل کرد و ماجورل، شریک جدید غول رسانه های اجتماعی در آفریقا، به دلیل قرار گرفتن در لیست سیاه بر اساس دستورالعمل متا، شکایت کردند.

دادگاه در 21 مارس دستور موقت صادر کرد که سما را از هرگونه تعدیل و متا از تعامل با ماژورل منع کرد و همچنین دستور داد از قرار دادن ناظران در لیست سیاه خودداری کند. به سما دستور داده شد تا به بررسی محتوا در پلتفرم‌های متا ادامه دهد و تنها ارائه‌دهنده آن در آفریقا باشد تا مشخص شود پرونده.

سما به TechCrunch گفت که این اخطار را برای کارکنانی که قراردادشان منقضی شده بود ارسال کرده است تا روند ترخیص منظم ما را طی کنند. این فرآیند ترخیص شامل بازگرداندن تجهیزات شرکت می شود تا اطمینان حاصل شود که طبق قانون کنیا می توان تمام حقوق نهایی را بدون کسر برای آن تجهیزات پرداخت کرد.

این سازمان گفت که قراردادهای مدیران در ماه مارس پس از پایان قرارداد آن با متا به پایان رسیده است و گفته است که تنها در حال رسیدگی به حقوق نهایی است.

سما گفت: «ما ناامیدی کارمندان سابق خود را درک می کنیم، زیرا آنها توسط دیگران به این باور رسیده بودند که همه آنها در مرخصی به طور نامحدود حقوق دریافت می کنند، اما این چیزی نیست که دادگاه حکم کرده است.

با این حال، معاون ارائه خدمات جهانی سما، Annpeace Alwala، در سوگندنامه‌ای به تاریخ 12 آوریل، که توسط TechCrunch دیده شده بود، از دادگاه خواسته بود که دستور موقت را کنار بگذارد که می‌گفت نگه داشتن ناظران محتوا «با هزینه‌های جدی همراه است». الوالا بیان کرده بود که نگهداری ناظران ماهانه حدود 90000 دلار و برای پردازش مجوزهای کاری و وثیقه امنیتی آنها 135000 دلار دیگر هزینه دارد.

ناظران شکایت را با این ادعا که سما طبق قانون کنیا در صدور اخطارهای تعدیل کار رد کرده است. این شکایت همچنین از جمله موارد دیگر، ادعا می‌کند که اخطار 30 روزه فسخ به مدیران تعلیق داده نشده است و حقوق پایانی آنها به امضای اسناد عدم افشای آنها وابسته است. سما می گوید که قوانین کنیا را رعایت کرده است.

سما، که فهرست بلندبالای مشتریانش شامل OpenAI می‌شود، پس از داغ شکایت سال 2022 در کنیا توسط سابقش، قرارداد و خدمات بررسی محتوای متا را کنار گذاشت و 260 نفر را در این فرآیند اخراج کرد تا بر روی کار برچسب‌گذاری (حاشیه‌نویسی داده‌های بینایی کامپیوتری) تمرکز کند. مدیر محتوا، دانیل موتاونگ.

موتوانگ، یک آفریقای جنوبی، سما و متا را به کار اجباری و قاچاق انسان، روابط کاری ناعادلانه، سرنگونی اتحادیه‌ها و عدم ارائه سلامت روانی و حمایت روانی «کافی» متهم کرده بود. گفته می شود که او به دلیل سازماندهی اعتصاب 2019 و تلاش برای تشکیل اتحادیه کارگران سما از کار اخراج شده است. ناظران سما و ماژورل در اوایل این هفته به تشکیل اتحادیه رای دادند.