فیلترهای UniSieve از کریستال های خاصی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای صنعتی استفاده می کنند

فرآیند پر انرژی جداسازی و تصفیه مواد شیمیایی و گازها دلیل بزرگی است که چرا صنایعی مانند تولید پلاستیک باعث آلودگی زیادی می شود. UniSieve می‌خواهد انتشار کربن و هزینه‌های عملیاتی خود را با فناوری خود کاهش دهد که از غشایی با دقت بالا با کریستال‌های ویژه استفاده می‌کند که می‌تواند مولکول‌ها و یون‌های خاص را فیلتر کند.

امروز استارت آپ مستقر در زوریخ اعلام کرد که 5.5 میلیون دلار سرمایه اولیه را برای آزمایش و توسعه ظرفیت های عملیاتی خود جمع آوری کرده است. دور، که UniSieve گفت اشتراک بیش از حد داشت، شامل مشارکت صندوق فناوری Amadeus Apex، Wingman Ventures، CIECH Ventures و Zürcher Kantonalbank بود.

UniSieve در سال 2018 توسط ساموئل هس و الیا اشنایدر، همکلاسی های ETH Zürich تاسیس شد. آنها در طول کار خود راهی برای ادغام بلورهای متخلخل به نام مواد زئولیت در غشاهای پلیمری و استفاده از آنها برای فیلترهای با دقت بالا ایجاد کردند.

آنها همچنین متوجه شدند که چگونه تولید را مقیاس پذیر کنند. UniSieve در حال حاضر درآمد کسب می کند و در حال حاضر بیش از 24 مشتری از جمله شرکت های شیمیایی و انرژی دارد. UniSieve که در حال حاضر بر جذب CO2 متمرکز است، برنامه های جداسازی هیدروکربن (ترکیبات آلی ساخته شده از هیدروژن و کربن) را نیز به صورت آزمایشی اجرا می کند.

هس گفت، صنایع سنگین، از جمله کارخانه های پلاستیک، مواد شیمیایی و گاز، دارای سیستم های قدیمی هستند که میلیاردها دلار ارزش دارند. اینها اغلب شامل فرآیندهایی برای جداسازی و تصفیه هستند که به انرژی حرارتی زیادی نیاز دارند. فیلترهای مدولار UniSieve که هس آنها را با کپسول های نسپرسو مقایسه می کند، می تواند در سیستم های تولیدی موجود ادغام شود.

کارتریج های غشایی UniSieve

کارتریج های غشایی UniSieve

UniSieve مخفف عبارت “Universal Sieving” است و فناوری آن از انرژی حرارتی استفاده نمی کند. در عوض، غشاهای آن مواد شیمیایی، حامل‌های انرژی و CO2 را از گاز دودکش بر اساس حذف اندازه جدا می‌کند. برای استفاده از یکی دیگر از استعاره های مرتبط با قهوه، غشاهای UniSieve مانند فیلترهای قهوه هستند که نوشیدنی شما را عاری از خاک نگه می دارند. مانند نسپرسو یا تولید کنندگان چاپگر، UniSieve سیستم های جداسازی کانتینری و خدمات جایگزینی غشاء را می فروشد.

هنگامی که از هس خواسته شد توضیح دهد که “ادغام مواد زئولیتی در غشاهای پلیمری” به زبان ساده به چه معناست، هس توضیح داد که “این مانند افزودن فیلترهای ویژه به یک غشای پلاستیکی است تا در تصفیه آب، فیلتر کردن گازها و انجام کارهای دیگر بهتر عمل کند.”

هس و اشنایدر ابتدا روی غشاهای تصفیه آب کار می کردند قبل از اینکه «لحظه لامپ» خود را داشته باشند. این دو، مواد زئولیتی یا بلورهای متخلخل را به غشاهای پلیمری یا پلاستیک مانند وارد کردند. هس توضیح داد که زئولیت ها دارای ساختار منافذ کاملاً مشخصی هستند که می توانند مولکول ها یا یون های خاصی را به دام بیاندازند یا به طور انتخابی فیلتر کنند. هنگامی که به غشاهای پلیمری اضافه می شود، این ترکیب منجر به گزینش پذیری، نفوذپذیری و پایداری بهتر، به ویژه برای جداسازی گازها می شود.

تیم استارتاپ فناوری تصفیه و فیلتراسیون UniSieve

تیم UniSieve

یکی از چالش‌هایی که UniSieve باید حل می‌کرد این است که اندازه مواد شیمیایی می‌تواند به اندازه کسری از آنگستروم (یا یک دهم نانومتر) متفاوت باشد. این بدان معناست که فیلترهای آن باید بسیار دقیق باشند. هس گفت که توانایی UniSieve برای تنظیم دقیق به این معنی است که می توان آن را با بسیاری از کاربردهای مختلف، از جمله جداسازی گازهای دیگر به جز CO2، سازگار کرد.

هس گفت UniSieve با سایر فناوری‌های جدید مانند تقطیر یا تمیز کردن آمین که از حلال‌های ویژه برای حذف گاز اسیدی استفاده می‌کند، رقابت می‌کند. در مقایسه با چنین سیستم‌هایی، محلول غشایی UniSieve تا 90 درصد کارآمدتر انرژی است و می‌تواند در مقیاس کوچک و همچنین بزرگ استفاده شود. هس گفت: چند شرکت نوظهور نیز وجود دارند که سعی می کنند با غشاها وارد بازار تصفیه شیمیایی شوند. به دلیل محدودیت های عملیاتی، کاربرد گسترده این غشاهای رقیب واقع بینانه به نظر نمی رسد.

در بیانیه‌ای، لوکاس ودر، شریک موسس Wingman Ventures گفت: «راه‌حل فناوری UniSieve آزمایش شده، آزمایش شده است و آماده استقرار است و بنابراین، موقعیتی عالی برای کمک به شرکت‌ها برای ایجاد سریع فرآیندهای تولید کارآمد انرژی بسیار قوی دارد.»