چین لحظه DrakeGPT خود را دارد و خواننده هوش مصنوعی در فضای مجازی منتشر می شود

استفانی سان، خواننده Mandopop در Bilibili، بزرگترین سایت پخش ویدیوی تولید شده توسط کاربران در چین، به سرعت منتشر شده است. اما احیای ناگهانی علاقه به سان، که از سال 2017 آلبومی منتشر نکرده است، ناشی از این نیست که هنرمند لحظه ای دیگر از نبوغ داشته است.

آهنگ‌هایی که میلیون‌ها بازدیدکننده را در Bilibili به خود جلب کرده‌اند، صدای Sun را که توسط هوش مصنوعی شبیه‌سازی شده است، نشان می‌دهند که سؤالاتی در مورد حفاظت از حق چاپ ایجاد می‌کند.

با یادآوری دوران طلایی موسیقی پاپ ماندارین، کاربران اینترنت چینی با فن‌آوری با استفاده از تبدیل صدای آواز، آزادی تقلید صدای Sun را به دست آوردند.، یک روش یادگیری عمیق که به کاربر اجازه می دهد آواز یک نفر را با صدای شخص دیگری ارائه دهید و آن را به مجموعه ای از آثار کلاسیک Mandpop تبدیل کنید.

جستجو برای “هوش مصنوعی استفانی سان” (“AI Stefanie Sun”) صدها ویدیو در Bilibili بارگذاری شده در ماه گذشته ارائه می دهد. محبوب ترین ها بیش از یک میلیون بازدید جمع آوری کرده اند. شاخص WeChat که کلمات کلیدی را در اکوسیستم اجتماعی و محتوایی این ابر برنامه ردیابی می‌کند، نشان می‌دهد که امتیاز ترند این اصطلاح در 5 می از صفر تنها دو روز قبل به 50000 افزایش یافته است.

آواز دیپ فیک در غرب نیز مخاطبان را مجذوب خود کرده است. در اواخر آوریل، یک آهنگ تولید شده توسط هوش مصنوعی با صدای The Weekend و Drake در Spotify و TikTok منتشر شد. گرایمز با انتشار توییتی مبنی بر اینکه 50 درصد از حق امتیاز هر آهنگ موفقی را که توسط هوش مصنوعی تولید می شود با استفاده از صدای خود تقسیم می کند، سر و صدای زیادی به پا کرد.

همانطور که در غرب، قانون کنونی حق چاپ در چین دستورالعمل خاصی برای آهنگ‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی که صدای افراد مشهور را از بین می‌برند، ندارد، اما تنظیم‌کننده‌های این کشور به سرعت محدودیت‌های قانونی را در زمینه فناوری مصنوعی به طور کلی تدوین کرده‌اند.

در حالی که شرکت‌های فناوری چینی با جایگزین‌های Midjourney و ChatGPT خود برای سرمایه‌گذاری بر پیشرفت‌های هوش مصنوعی مولد رقابت می‌کردند، چین در ماه نوامبر مقرراتی را تصویب کرد تا نحوه استفاده از فناوری پیشرفته را تعیین کند. به عنوان مثال، ارائه دهندگان خدمات موظفند هویت واقعی کاربران را تأیید کنند و سوابق رفتار غیرقانونی آنها را نگه دارند.

در حالی که دیپ‌فیک‌های Sun برای اولین بار در Bilibili، بهشت ​​چینی برای ویدیوهای آمیخته، مطرح شد، این مجموعه آثار در دیگر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مهم از جمله Douyin، نسخه چینی TikTok، بازنشر شدند.

ما برای نظرخواهی از Bilibili، Kuaishou (رقیب Douyin) و Tencent Music Entertainment که مالک برخی از بزرگترین پلتفرم های پخش موسیقی در چین است، تماس گرفته ایم.

Douyin سریعترین کسی است که به پیامدهای قانونی انفجار محتوای هوش مصنوعی رسیدگی می کند. شرکت متعلق به ByteDance این هفته دستورالعملی را در مورد محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی منتشر کرد که عمدتاً بر اساس مقررات جدید فناوری مصنوعی چین است.

در دستورالعمل پلتفرم ویدیوی کوتاه آمده است که آپلودکنندگان محتوا باید محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی را با «برچسب‌های متمایز» علامت‌گذاری کنند و مسئولیت «عواقب» چنین محتوایی را بر عهده دارند. هر محتوایی که حق نسخه‌برداری را نقض کند، پس از شناسایی توسط پلتفرم، ممنوع است و مشمول «مجازات شدید» می‌شود.

پس سوال این است که آیا آهنگ هایی که با ابزارهایی که صدای خواننده ها را بدون رضایت آنها تقلید می کنند ساخته شده اند، حقوق هنرمندان را نقض می کنند؟ سان به طور عمومی به ده ها آهنگی که با استفاده از صدای هوش مصنوعی او ساخته شده است، پاسخ نداده است.

هوش مصنوعی مولد در کمک به پر کردن خلاء عاطفی افراد، چه برای یادآوری عزیزان متوفی و ​​چه در مورد دیپ‌فیک سان، برای پرداختن به کمبود Mandopop خوب امروزی مورد استفاده قرار گرفته است. به عنوان یکی از مدیران محصول هوش مصنوعی توییت کرد: “مثل اینکه طرفداران سان ناگهان وارد حالت جشنواره شده اند.”