استارت‌آپ‌های اقلیمی آفریقایی با تغییر مسیر سرمایه‌گذاری VC، جایگاه خود را به دست خواهند آورد

مجموعه ای از بودجه های جدید نشان دهنده پتانسیل استخرهای اختصاصی برای استارتاپ های آب و هوایی است

فعالیت سرمایه گذاری خطرپذیر با وجود کاهش بودجه جهانی VC، فناوری آب و هوا در آفریقا گرم شده است.

داده‌ها نشان می‌دهد که استارت‌آپ‌های فناوری آب و هوا در قاره بیش از 860 میلیون دلار سرمایه سهام را تضمین کردند که عمدتاً توسط فناوری‌های انرژی پاک هدایت می‌شود، که نشان دهنده رشد 3.5 برابری در میان بادهای مخالف اقتصاد کلان در سال گذشته است که پس از فین‌تک، بیشترین بودجه را در آفریقای اقلیم تأمین می‌کند.

به نظر می‌رسد این تازه آغاز راه است: در چند ماه گذشته سرمایه‌های جدیدی به سرمایه‌گذاری در این فضا اختصاص داده شده است، که نشان می‌دهد بودجه برای استارت‌آپ‌های فناوری آب و هوا برای مدتی ادامه خواهد داشت.

هفته گذشته گزارش شد که شرکت مخاطره آمیز پان آفریقایی Novastar بیش از 200 میلیون دلار برای سومین صندوق خود، Africa People + Planet Fund جمع آوری کرده است که در استارتاپ هایی که راه حل های کشاورزی و آب و هوا را در این قاره توسعه می دهند، سرمایه گذاری خواهد کرد. تقریباً در همان زمان، شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر فناوری اقلیم Equator تعطیلی اولیه صندوق خود را برای حمایت از استارت آپ های بذر و سری A در بخش های انرژی، کشاورزی و تحرک اعلام کرد. بچه گربه جدید 30 میلیون دلاری کاتالیست فاند که بر آب و هوا متمرکز است نیز وارد عمل شده است و اکنون در اولین گروه از استارتاپ های خود سرمایه گذاری می کند.

Satgana، یک شرکت فناوری آب و هوای جدید که اواخر سال گذشته راه اندازی شد، قصد دارد تا 40 درصد از سرمایه خود را به استارتاپ های “سیاره مثبت” در آفریقا اختصاص دهد. دیگر ابزارهای سرمایه گذاری متمرکز بر آب و هوای آفریقا که اخیراً سرمایه را افزایش داده اند عبارتند از: صندوق 250 میلیون دلاری AfricaGoGreen (AAGF) که دومین بخش از جمع آوری کمک های مالی خود را در فوریه بست و صندوق رشد کارآفرینان انرژی (EEGF) که سال گذشته بیش از 110 میلیون دلار جمع آوری کرد. .

AAGF پروژه‌های سازگار با آب و هوا را تامین مالی می‌کند و ارائه‌دهندگان خورشیدی پرداختی BBOXX و Solarise را به عنوان بخشی از مجموعه خود در نظر می‌گیرد. به طور مشابه، صندوق EEGF تحت حمایت شل در استارتاپ هایی سرمایه گذاری می کند که دسترسی به انرژی پاک و قابل اعتماد را برای خانوارها و مشاغل در این قاره افزایش می دهد. Oxfam Novib و Goodwell همچنین صندوق جدیدی را برای ارائه بدهی های مخاطره آمیز به استارت آپ ها در این فضا راه اندازی کرده اند.

افزایش تعداد زیادی سرمایه جدید نشان می‌دهد که حتی در بحبوحه بحران سرمایه، چند استخر اختصاصی برای بنیان‌گذاران ایجاد استارت‌آپ‌هایی وجود خواهد داشت که می‌توانند تلاش‌های انتقال انرژی را رهبری کنند و راه‌حل‌هایی برای کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی ارائه دهند. زمان تامین مالی نمی توانست بهتر از این باشد.